Core Web Vitals Update

Core Web Vitals Update: is jouw website er klaar voor?

In 2020 kwam Google met het grote nieuws naar buiten dat er in mei 2021 een nieuwe grote update aankomt. De Core Web Vitals Update. Een update met naar verwachting een grote impact, zo wordt de ‘Page Experience’, oftewel de pagina ervaring, toegevoegd als Google ranking factor. Over enkele weken is het dus zover, benieuwd wat deze update inhoudt, wat er gaat veranderen en hoe jouw website scoort op de Core Web Vitals? Lees dan vooral verder en kom erachter of jouw website klaar is voor de Core Web Vital Update!

Update mei 2021: Onlangs heeft Google bevestigd dat de Core Web Vitals update wordt uitgesteld tot juni-augustus. Waarschijnlijk zodat ondernemers meer tijd hebben om zich voor te bereiden (met oog op Corona misschien?).

Wat is de Core Web Vitals Update?

Laten we bij het begin beginnen, want wat is de Core Web Vitals update nu precies? Het klinkt allemaal erg lastig, maar dat is het gelukkig niet. Bij deze update staat de pagina ervaring namelijk centraal. Hebben de bezoekers een positieve ervaring op jouw pagina, ja of nee? Dit wordt binnenkort o.a. door deze drie verschillende Core Web Vitals bepaald: Largest Contentful Paint (LCP), First Input Delay (FID) en Cumulative Layout Shift (CLS). Simpel gezegd gaat het om de laadtijd, interactiviteit en visuele stabiliteit. Deze drie termen mag je echter voor nu weer even vergeten. Hier komen we zo op terug.

Waarom deze update?

Google is de meest gebruikte zoekmachine ter wereld. Wanneer jij en ik op zoek zijn naar informatie pakken wij al gauw Google erbij. Waarom? Omdat Google antwoord geeft op al onze vragen. Dit wil Google graag zo houden. Daarom zijn zij dan ook voortdurend bezig met testen, updaten en aanpassen van de zoekmachine. Op deze manier vindt jij de relevante content die je zoekt en blijf jij Google gebruiken. Google wordt steeds slimmer en kijkt anno 2021 verder dan alleen content, naast onwijs veel andere factoren, komt daar d.m.v. de Core Web Vitals Update nu een nieuwe ranking factor bij: de pagina ervaring.

Wat zijn de Core Web Vitals?

Heel leuk en aardig, maar wat zijn die Core Web Vitals precies? We hebben ze net al genoemd, maar we gaan er nu even dieper op in. Let wel op, dit kan een technisch verhaal worden voor de leken onder ons. We gaan je echter proberen het zo simpel mogelijk uit te leggen!

Largest Contentful Paint (LCP)

De eerste web vital is de Largest Contentful Paint, oftewel de LCP. Google houdt nou eenmaal van lastige termen, daar kunnen wij niks aan doen. Simpel gezegd gaat het bij deze vital om de laadtijd van de grootste ‘contentful paint’, oftewel de grootste afbeelding of stuk tekst. Zit de laadtijd van deze vital onder de 2,5 seconden? Dan voldoe je aan de eerste Core Web Vital!

First Input Delay (FID)

De tweede web vital gaat over de First Input Delay, oftewel de FID. De interactiviteit van de pagina staat hierin centraal. Hierbij kun je denken aan een klik op een link of een button. De FID meet hoelang het duurt voordat de actie wordt uitgevoerd nadat je op de link of button geklikt hebt. Zit jouw FID onder de 100 ms? Dan zit je goed en kun je ook deze web vital in je zak steken!

Cumulative Layout Shift (CLS)

De derde en laatste web vital betreft de Cumulative Layout Shift, oftewel de CLS. We komen het allemaal wel eens tegen op een website. Je komt op een website en je wilt bijvoorbeeld klikken op een knop. Opeens verspringt de knop en hierdoor klik je per ongeluk op iets heel anders. Geen fijne pagina ervaring natuurlijk. Bij deze web vital staat de visuele stabiliteit dus centraal en wordt er gekeken of content niet onverwachts nog verspringt. Zit jou CLS onder de 0,1? Dan zit je goed.

Wat gaat er veranderen?

Misschien wel de belangrijkste vraag die je nu kunt stellen is wat gaat er veranderen? Als we heel eerlijk zijn weten we dat pas voor 100% als de update daadwerkelijk uitgerold is. De pagina ervaring wordt voor Google in ieder geval steeds belangrijker. Dat is zeker. De verwachting is dat websites of pagina’s die geen goede pagina ervaring bieden (lees = niet voldoen aan de Core Web Vitals) niet meer zo hoog zullen ranken als ze daarvoor deden. Je kunt dus verwachten dat jouw website misschien posities zakt als jij geen goede pagina ervaring biedt aan jouw bezoekers.

Content is en blijft koning

Wat wij je willen nageven is dat je je niet blind moet staren op deze Core Web Vitals. Natuurlijk zijn ze belangrijk en ja, ze worden een ranking factor. Vergeet echter niet dat content altijd key is naar hogere posities. Ook al voldoet jouw website aan de Core Web Vitals, als jij geen relevante content biedt zullen jouw hoge posities in Google alsnog uitblijven. Hulp nodig bij het maken van relevante content? FixWebs helpt je graag verder.

Content is king

Andere factoren die jouw Page Experience beïnvloeden

Wat veel mensen niet weten is dat Google al langer kijkt naar de pagina ervaring. De pagina ervaring is dus stiekem niet een geheel nieuwe ranking factor. Met behulp van de Core Web Vitals gaat Google wel een stapje verder en zal de pagina ervaring een nog belangrijkere rol spelen. Hoe bepaalt Google verder de pagina ervaring? Dan doen ze aan de hand van de volgende factoren:

  1. Mobile Friendly. Door de opkomst van de mobiele telefoon is de mobiele versie van jouw website steeds belangrijker geworden. Waar voorheen de desktop-versie als uitgangspunt werd gebruikt, wordt er dankzij de Mobile First Index nu eerst gekeken naar de mobiele versie van jouw website.
  2. Safe Browsing. Hierbij gaat het om het feit dat jouw website geen misleidende of schadelijke informatie mag bevatten.
  3. HTTPS. Veiligheid wordt steeds belangrijker. Zorg er dus voor dat jij gebruik maakt van een beveiligde site met HTTPS.
  4. No Intrusive Interstitials. Hierbij gaat het erom dat jouw website of een pagina geen problemen mag bevatten die jouw content bedekken. Denk hierbij aan pop-ups.

Hoe scoort jouw website?

Zoals je merkt wordt de Core Web Vitals Update een belangrijke update die nog wel eens voor grote veranderingen kan zorgen voor jouw posities in Google. Misschien handig om dus te kijken hoe jouw website scoort op deze web vitals! Hoe doe je dat? Hier zijn drie manieren voor.

Gooi je website door Google Page Speed

Een snelle manier om achter jouw scores te komen is door jouw website door Google Page Speed te gooien. Wanneer je op analyseren klikt zul je even geduld moeten hebben. Na enkele seconden zul je jouw Core Web Vitals scores in beeld krijgen. Ook handig, je kunt ook meteen de Page Speed van jouw mobiele versie en desktop versie zien! Nog een belangrijke ranking factor van Google. Hulp nodig bij het verbeten van jouw page speed? We helpen je graag!

Google Page Speed
Google

Neem een kijkje in Google Search Console

Niet iedereen gebruikt Search Console (wel aan te raden!), wanneer je dit echter wel gebruikt kun je ook handig jouw Core Web Vitals scores terugvinden in Search Console. Onder het kopje ‘Site-vitaliteit’ om precies te zijn.

Gebruik de handige Google Chrome Extensie

Een andere gemakkelijke manier om achter jouw scores te komen is door het downloaden van de handige Web Vitals Extensie van Chrome. Met één simpele klik jouw Core Web Vitals scores in beeld!

Web Vitals Extensie

Is jouw website er klaar voor?

Is jouw website klaar voor de Core Web Vitals Update? Good job! Scoort jouw website slecht op de web vitals? Maak je geen zorgen. Wij van FixWebs kunnen jou helpen met het verbeteren van jouw Core Web Vitals. Blijf je concurrentie voor en neem contact op. We helpen je graag verder!

Share on facebook
Delen
Share on twitter
Delen
Share on linkedin
Delen
Share on pinterest
Delen
Share on email
Delen
Share on whatsapp
Delen

Ook interessant

Google update MUM

Google MUM update

Google update MUM: nieuwe technologie voor complexere vraagstukken Van 18 mei tot 20 mei was het weer zover: de jaarlijks terugkerende Google I/O (Innovation in

Read More »