Hoe domein autoriteit meten?

Hoe meet ik mijn domein autoriteit?

Wanneer je net nieuw bent in de SEO-wereld kun je enorm veel kennis en informatie vinden op het internet. De kans is groot dat je tijdens het zoeken naar informatie over SEO het woord ‘domein autoriteit’ zo nu en dan tegen bent gekomen. Zo niet, dan heb je waarschijnlijk de verkeerde bronnen gelezen! 😉. De domein autoriteit van jouw website is namelijk één van de drie grootste SEO-pijlers die jouw ranking in Google bepalen. Naast content en techniek is autoriteit een erg belangrijk aspect, maar hoe meet je jouw domein autoriteit? Goede vraag! Benieuwd hoe jij je domein autoriteit kan meten? Pak een lekker bakje koffie ☕ (of thee) en ga er lekker voor zitten. Wij leggen je het uit!

“We do have some metrics that are more on a site level, some metrics that are more on a page level.”
John Mueller over domein autoriteit en links
John Mueller
Google

Hoe domein autoriteit meten: drie mogelijkheden

Om maar meteen antwoord te geven op de vraag: er zijn onwijs veel manieren om jouw domein autoriteit (website autoriteit) te meten. Drie van de volgende ‘metrics’ zijn echter het meest betrouwbaar. Hoe domein autoriteit meten? Dat kan op deze drie manieren:

Belangrijke om in je achterhoofd te houden: al deze bedrijven/tools werken los van Google. Zoekmachines als Google hebben natuurlijk enorm veel invloed, maar helaas geeft Google niet al de details van hun algoritme. Zo geven ze ook niet prijs hoe zij de domein autoriteit daadwerkelijk meten (vroeger wel 😔).

Juist om deze reden zijn er bedrijven zoals Moz, Ahrefs en Majestic in het leven geroepen, die elk op hun eigen manier toch jouw domein autoriteit proberen te bepalen. Staar je dus niet blind op deze SEO-tools, maar gebruik ze puur als een hulpmiddel en indicatie! De DA’S, DR’s en TF’s van deze wereld zijn geen officiële scores van Google zelf.

Hoe domein auroriteit meten

Wat is domein autoriteit nu precies?

Terug naar de basis, want was is domein autoriteit precies? De domein autoriteit, oftewel de domeinwaarde, van jouw website geeft aan hoe belangrijk een zoekmachine (Google) jouw website vindt. Het is dus een soort waardering. Deze score wordt uitgedrukt in een score van 0 en 100. Hoe hoger jouw score, hoe hoger jouw domein autoriteit. Is een domein autoriteit van 30 dan per se slecht? Nee hoor, zeker niet. Alleen websites als Facebook, Youtube en Instagram scoren boven de 90.

Wat heb je dan aan een hoge domein autoriteit hoor ik je nu denken. Nou, de autoriteit van jouw website is één van de drie belangrijkste SEO-pijlers. Hoe hoger jouw domeinwaarde, hoe groter de kans op hoge posities in Google. Althans, dat is de regel. Naast autoriteit zijn jouw content en techniek namelijk ook enorm belangrijk! Heb jij alle drie de SEO-pijlers op orde en hou jij je aan de Google Guidelines? Dan scoor jij gegarandeerd hoog in Google.  

Domein autoriteit & pagina autoriteit

Voordat we het vergeten. Naast de domein autoriteit, kun je ook de pagina autoriteit meten. De pagina autoriteit komt op het zelfde neer als de domein autoriteit, echter wordt bij de pagina autoriteit alleen een specifieke pagina gemeten in plaats van de hele website. Zo kan jouw domein autoriteit 20 zijn, maar kan een nieuwe pagina een pagina autoriteit van 5 hebben. Elke pagina van een website leunt overigens op de domein autoriteit van een website.

PageRank van Google

‘Vroegâh’ was alles beter, toch? Nou, op het gebied van domein autoriteit meten misschien wel! Vroeger had Google namelijk hun eigen tool om de domein autoriteit te meten en deze kon iedereen inzien. De PageRank was namelijk in 1998 bedacht om de waarde/kracht van websites en pagina’s te bepalen. Deze waarde liep van 0 tot 10, waar 10 uiteraard het hoogst was. Leuk feitje: het stukje ‘Page’ verwijst niet naar de vertaling ‘pagina’, maar naar de medebedenker van de PageRank: Larry Page.

In 2013 is Google echter gestopt met de PageRank. Althans, het vrijgeven hiervan. Waarom? Vermoedelijk omdat SEO-specialisten zich te veel gingen richten op het manipuleren van deze score. (Iets wat nu overigens grootschalig gebeurd met de alternatieven, maar goed)

De geruchten gaan rond dat Google echter niet helemaal gestopt is met het gebruik van PageRank, ze geven de score alleen niet meer open en bloot. Deze geruchten werden o.a. versterkt door een tweet van Google-medewerker Gary Illyes:

Alternatieven voor PageRank

Niet getreurd, al vrij vlot zijn er alternatieven voor de PageRank in het leven geroepen. Die domein autoriteit moet natuurlijk meetbaar blijven, toch? Dat is precies wat verschillende andere bedrijven dachten. Zo zijn er verschillende partijen die hun eigen domeinscores bedacht hebben om toch in kaart te brengen hoe belangrijk een website vermoedelijk is voor Google. De meest betrouwbare alternatieven zijn:

  • Moz (DA & PA)
  • Ahrefs (DR & UR)
  • Majestic (TF & CF)

Hoe domein autoriteit meten ?

Benieuwd naar deze alternatieven en hoe je de domein autoriteit kan meten? Lees het hieronder! Alle drie de SEO-tools hebben gratis te gebruiken tools. Wil je echter meer de diepte in? Dan ontkom je niet aan een abonnement. Wil jij alleen je domein autoriteit meten? Dan zijn de gratis SEO-tools erg handig!

1. Domain Authority (DA) van Moz

De Domain Authority is één van de drie populairste indicatoren voor het meten van de domein autoriteit. Alhoewel de ‘Domain Authority’ een letterlijke vertaling is van ‘domein autoriteit’, is de DA van Moz geen officiële score van Google. De SEO-tool van Moz geeft een score weer van 0 tot 100, waar 100 het hoogst haalbare is. Moz maakt onderscheid tussen de Domain Authority (DA) en de Page Authority (PA).  De DA van jouw website meten? Dat kan heel eenvoudig via de gratis link explorer van Moz!

Hoe berekent DA mijn domein autoriteit?

De DA wordt berekend a.d.h.v. het aantal links naar jouw website en de kwaliteit van deze links. Is dit alles? Zeker niet. Moz kijkt o.a. ook naar:

  • Ankerteksten
  • Soort link (Dofollow of nofollow)
  • Spamscore
  • Domeinnaam
  • Top Level Domain (.nl of .eu bijvoorbeeld)

2. Domain Rating (DR) van Ahrefs

Net zoals de DA, is de DR ook één van de populairste indicatoren. De DR is wederom geen officiële score van Google en dus puur een indicatie. De DR geeft een score weer van 0 tot 100, waar 100 ook hier de hoogst haalbare score is. Ahrefs maakt onderscheid tussen de Domain Rating (DR) en de URL Rating (UR), oftewel de pagina autoriteit. De DR meten van jouw website? Dat kan via de gratis Website Authority Checker van Ahrefs.

Hoe berekent DR mijn domein autoriteit?

Ahrefs berekent de DR door te kijken naar de volgende punten:

  • Hoeveelheid unieke domeinen
  • De autoriteit van deze domeinen
  • Naar hoeveel andere unieke domeinen linken deze sites

3. Trust Flow (TF) & Citation Flow (CF) van Majestic

Naast de DA en DR kun je ook jouw domein autoriteit meten m.b.v. de Trust Flow en de Citation Flow. Deze metrics zijn ontwikkeld door Majestic en ook deze SEO-tool is geen officiële score van Google. Beide indicatoren geven een score aan van 0-100, waarbij een score van 100 bijna niet te halen valt. Zo heeft Google zelf bijvoorbeeld ‘maar’ een TF van 64. De TF en de CF liggen dan ook gemiddeld lager dan de DA en DR van een website. De TF en CF van jouw website meten? Dat kan via de gratis site explorer van Majestic!

Hoe berekenen TF & CF mijn domein autoriteit?

De Trust Flow brengt in kaart hoe betrouwbaar de links naar jouw website zijn. Ontvang jij links van onbetrouwbare websites? Dan gaat jouw TF omlaag. Wat is dan een betrouwbare link? Links van grote websites als De Telegraaf of van de overheid zijn enorm betrouwbaar. Links van schimmige gokwebsites bijvoorbeeld weer niet. De Citation Flow wordt bepaald a.d.h.v. de hoeveelheid links. Hoe meer links hoe hoger jouw CF. Kortom, de TF staat voor kwaliteit en de CF voor kwantiteit. Het liefst wil je dat jouw Trust Ratio (TF/CF) 1 is en minimaal 0,5 is.

Wat is de beste keuze: DA, DR of toch TF & CF?

Eigenlijk vraag je welke van de drie tools het meest betrouwbaar is. Dat is lastig te zeggen. Dit is namelijk geheel persoonlijk. Als je deze vraag stelt aan 3 SEO-specialisten dan kun je drie verschillende antwoorden verwachten. Daarbij zijn alle drie de tools zo verschillend van elkaar dat ze eigenlijk niet echt te vergelijken zijn. Uit de praktijk weten wij dat de DA en DR van een website gemiddeld hoger liggen dan de TF en CF van deze website, maar wat betekend dit? Als we kijken naar de grote jongens in de online wereld dan komen we tot de conclusie dat elke tool ongeveer in dezelfde range ligt, maar kijken we naar de kleine- en middelgrote spelers dan zijn de verschillen soms verrassend groot.

Niemand weet het écht zeker

Twijfel je tussen DA, DR of TF en CF? Het antwoord hierop weet niemand echt (behalve Google). Iedereen kiest er één die hij of zij het meest betrouwbaar vindt. Dit zou jij ook moeten doen, nadat je je voldoende hebt ingelezen natuurlijk 😉. Kies een tool waarvan jij vindt dat deze logisch is. Je weet nu hoe elke tool de domeinwaarde bepaald. Kies er één die het meest bij je past. Twee mag natuurlijk ook! Lijkt het jou dat YouTube een hogere domeinwaarde heeft dan bijvoorbeeld Instagram, maar zegt de DA wat anders? Misschien ben je het dan niet eens met Moz, maar wel met de DR van Ahrefs.

Hoe je het ook wendt of keert en wie er ook wat van vindt, niemand weet het zeker. Voor elke SEO-tool en hun berekening valt namelijk wel wat te zeggen. Ga zelf op onderzoek uit en kies waar jij je het beste bij voelt. Dat doen wij ook! Wij kijken namelijk het meest naar de DR en vervolgens naar de DA. Met onze kennis uit de praktijk vinden wij deze indicatoren het best bij ons passen. Kijk tot slot ook eens naar de SEO-tools zelf. Welke vind jij het fijnst werken? Moz, Ahrefs, Majestic of toch een andere?

Alternatieve SEO-tools

Ben jij bezig met SEO en ben je op zoek naar een betrouwbare SEO-tool? Zet je dan alvast schrap. Er zijn namelijk onwijs veel verschillende SEO-tools, elk met zijn eigen voor- en nadelen. Naast Moz, Ahrefs en Majestic heb je ook nog andere best nuttige SEO-tools. Zo heb je bijvoorbeeld ook:

Voor bijna alle SEO-tools kun je een proefversie gebruiken. De keuze is uiteindelijk aan jou. Kies de tool die het beste bij je past!

Wat is een goede domein autoriteit?

Goede vraag, maar lastig te zeggen. Wat een goede domein autoriteit is, is bijvoorbeeld afhankelijk van de markt waarin jij je bevindt. Over het algemeen kunnen we echter zeggen dat een acceptabele autoriteit volgens diverse SEO-specialisten ongeveer ligt op:

  • Moz – DA 20+
  • Ahrefs – DR 20+
  • Majestic – TF 20+, met een TF/CF ratio van ten minste 0,5

Bevind jij je in een meer competitieve markt? Dan kun je uitgaan van ongeveer 30+.

Let wel op, al deze scores zijn relatief. Als vuistregel ✊ hanteren wij altijd:

Een domein autoriteit is goed wanneer deze gelijk of hoger is dan soortgelijke websites in de desbetreffende branche. 

Hoe domein autoriteit meten - DA, DR OF TF CF

Maar hoe verhoog ik mijn domein autoriteit?

Je domein autoriteit meten is leuk, maar de echte vraag is natuurlijk hoe verhoog ik mijn domeinwaarde? De domein autoriteit van een website wordt voor het grootste gedeelte bepaald door ‘stemmen’ van andere websites. Stemmen? Nja, zo ziet Google ze. In de werkelijkheid zijn het inkomende links van andere websites die dus naar jouw website linken. Backlinks noemen we dit ook wel. Wil jij je domein autoriteit verhogen, dan is het dus noodzakelijk dat andere websites naar jouw website linken. Waarbij kwaliteit overigens boven kwantiteit geldt. Hoe je dit doet? Met behulp van linkbuilding! Meer weten over hoe jij je domein autoriteit kan verhogen op de juiste manier? Wij laten je niet ‘links’ liggen! 😉

“Links are really important for us to find content initially. So it’s like if nobody links to your website ever then we’re going to have a hard time recognizing that it even exists.”
John Mueller over domein autoriteit en links
John Mueller
Google

Hoe belangrijk is domein autoriteit nu echt?

Als we Google zouden moeten geloven dan zou jij alleen met relevante content kunnen scoren in Google. Is dit ook echt zo? Hmm, ja en nee. Uit de praktijk is gebleken is dat wat Google zegt niet altijd waar is. Zo is content niet altijd key. Zit Google dan te liegen? Nee hoor, dat niet. Google verteld ons echter graag hoe het echt hoort en waar Google naartoe wilt gaan. Helaas is de zoekmachine nog niet zóóó intelligent, alhoewel Google wel aardig op weg is!

Terugkomend op de vraag hoe belangrijk domein autoriteit is: best belangrijk. De meningen van SEO-specialisten zijn er wel over verdeeld, maar geen één van hen kan er omheen dat Google momenteel (kwalitatieve) links naar jouw website daadwerkelijk als ranking factor gebruikt. Volgens diverse SEO-specialisten is de domein autoriteit dan ook voor ongeveer 30% verantwoordelijk voor jouw rankings in Google.

Vol op domein autoriteit focussen dus? Dat kan. Wil jij echter duurzaam te werk gaan? Luister dan toch naar Google. De zoekmachine wordt steeds slimmer en ooit op een dag zal content daadwerkelijk key zijn. Google is namelijk voortdurend bezig met het optimaliseren en updaten van het algoritme. Zorg naast relevante content en een hoge domeinwaarde, er ook voor dat jouw website technisch goed in orde zit en gebruiksvriendelijk is. Zo is jouw website Google-proof en dat voor een lange tijd!

Jouw domein autoriteit meten doe je zo!

Wat een verhaal hé? Hoe dan ook heb je sowieso antwoord op je vraag. Hoe kun je jouw domein autoriteit meten? Dat kan dus via Moz, Ahrefs en Majestic. Nu jij weet hoe je jouw domein autoriteit kan meten is het tijd om aan de slag te gaan met jouw domeinwaarde. Wil je hier zelf mee bezig? Dan geven we je alvast één tip: lees je enorm goed in. Wanneer linkbuilding namelijk op een verkeerde manier uitgevoerd wordt (niet volgens de richtlijnen van Google), kan dat vervelende gevolgen hebben voor jouw domein autoriteit. Hierdoor ben je nog verder van huis. En nee dit is geen bangmakerij of een verkooppraatje. Dat beloven wij je. Het is wel een mooi bruggetje, nu we het namelijk toch over verkooppraatjes hebben. Wil jij je domein autoriteit op de juiste en op een professionele manier aanpakken? Neem contact op. We helpen je graag verder met onze bewezen linkbuilding-strategie!

Share on facebook
Delen
Share on twitter
Delen
Share on linkedin
Delen
Share on pinterest
Delen
Share on email
Delen
Share on whatsapp
Delen

Ook interessant

Google update MUM

Google MUM update

Google update MUM: nieuwe technologie voor complexere vraagstukken Van 18 mei tot 20 mei was het weer zover: de jaarlijks terugkerende Google I/O (Innovation in

Read More »