Of je nu een e-commerce winkel of een fysieke winkel bent, meer websiteverkeer genereren is een gezamenlijk doel van veel ondernemers en marketeers. Je website is je online etalage, waar bezoekers meer te weten kunnen komen over je aanbod, vertrouwen in je merk kunnen opbouwen en uiteindelijk leads en klanten kunnen worden.
Maar met een mooie, gemakkelijk te navigeren site krijg je niet meer klanten als niemand je site überhaupt kan vinden. In dit bericht leer je precies hoe je online ontdekt kunt worden, zodat je je zichtbaarheid kunt maximaliseren. Ik ga dekken:
- Waarom websiteverkeer belangrijk is.
- Wat kwaliteitsverkeer betekent en waarom het een must is.
- 17 gratis en betaalde manieren om meer verkeer naar je site te leiden.
- Te vermijden strategieën voor het genereren van verkeer.
Waarom meer websiteverkeer?
Sommige bedrijven vragen zich af waarom het belangrijk is om websiteverkeer te krijgen, laat staan een website. In de wereld van vandaag, zelfs voor fysieke vestigingen, is een website een absolute must. Potentiële klanten kunnen in ieder geval meer vertrouwd raken met je bedrijf. Maar idealiter is het zo geformatteerd dat je bezoekers je trechter kunnen betreden en uiteindelijk kunnen worden omgezet in klanten.
Met dit type website is je verkeer zowel een belangrijke indicator als een aanjager van bedrijfsgroei. Het kan je helpen om:
- Zie hoe goed je marketing werkt.
- Verzamel inzichten over je publiek om beslissingen te nemen.
- Verbeter de geloofwaardigheid van je SEO en zoekmachine.
- Genereer meer leads, verhoog conversies en trek meer klanten.
Maar om deze voordelen te bereiken, moet je op de juiste manier verkeer naar je website leiden en moet je jezelf richten op het genereren van kwaliteitsverkeer. Daarom behandelt dit bericht strategieën die van invloed zijn op je bedrijfsresultaten.
Gratis verkeer versus kwaliteitsverkeer
Verkeer naar je website helpt om je positie te verbeteren, wat op zijn beurt meer verkeer genereert, maar je wilt er zeker van zijn dat de toename van het verkeer ook gepaard gaat met een toename van de betrokkenheid. Als je verkeer toeneemt maar je conversieratio’s afnemen, haal je niet het juiste verkeer binnen.
Er zijn een aantal manieren om je website te optimaliseren voor conversies, bijvoorbeeld door call-to-actions en lead capture-formulieren op de juiste plaatsen op te nemen, de informatie te verstrekken waar je bezoekers naar op zoek zijn en navigatie eenvoudig en intuïtief te maken. Maar de eerste stap is om in de eerste plaats de juiste bezoekers naar je site te trekken.
Jouw doel als het gaat om websiteverkeer is om meer gekwalificeerde bezoekers naar je site te leiden. Dat wil zeggen, degenen die het meest waarschijnlijk worden omgezet in leads en klanten.
Kanalen die kwalitatief verkeer naar je website leiden
Er is niet één set-it-and-forget-it-tool die gratis en hoogwaardig websiteverkeer naar je website genereert. In plaats daarvan bestaat er een mix van marketingkanalen die samenwerken om bezoekers te trekken. Sommige vereisen inspanning, sommige hebben tijd nodig en sommige vereisen geld. Enkele van de strategieën en kanalen die verkeer naar je website leiden, zijn onder meer:
- Online directory-vermeldingen
- On-page SEO
- Off-page SEO
- Sociale media
- Online advertenties
- Bloggen
In het volgende gedeelte gaan we dieper in op de meest effectieve (en betrouwbare) manieren om gratis websiteverkeer te vergroten. (Maar wil je eerst weten hoe je website en online aanwezigheid nu presteren? Probeer onze gratis website analyse om inzicht te krijgen!)
Inhoudsopgave
Gratis manieren om meer websiteverkeer van Google en andere zoekmachines te genereren
Er zijn een aantal gratis manieren waarop je Google kunt gebruiken om je websiteverkeer te vergroten.
1. Optimaliseer je gratis Google Bedrijfsprofiel
Wist je dat een geoptimaliseerde Google-bedrijfsvermelding 7x meer bezoeken krijgt dan een onvolledige? Vergeet niet dat je vermelding naar je website linkt, dus dit is een geweldige manier om meer verkeer naar je website te krijgen.
Houd er ook rekening mee dat Google steeds slimmer wordt met zijn resultatenpagina’s. Als je vermelding alle informatie biedt die een potentiële klant nodig heeft om een beslissing te nemen, kunnen ze je website verlaten en rechtstreeks contact opnemen met/bezoeken aan je bedrijf, zelfs beter dan een websitebezoek!
Een voorbeeld van een goed Google bedrijfsprofiel:

Hier zijn enkele extra functies en voordelen van Google Bedrijfsprofielen die het tot een van de beste generatoren van kwalitatief websiteverkeer maken.
Je Google-vermelding:
- Is gratis en eenvoudig in te stellen.
- Hiermee kun je worden weergegeven voor zoekopdrachten die relevant zijn voor je bedrijf en locatie.
- Verhoogt je zichtbaarheid op een platform waarvan de gebruikers de intentie hebben om te kopen.
- Leidt gekwalificeerd verkeer naar je site en je winkel.
- Biedt klanten de mogelijkheid om beoordelingen te plaatsen en je aanwezigheid nog verder te vergroten.
Houd er ook rekening mee dat Google Business:
- Hiermee wordt je bedrijf gevonden in mobiele zoekopdrachten, die desktop hebben overtroffen.
- Gebruikt visuals om consumenten een idee te geven van hoe het is om daadwerkelijk in je bedrijf te zijn, waardoor onzekerheid wordt weggenomen, wat een grote drempel is om toegang te krijgen.
- Bied zoekers de mogelijkheid om rechtstreeks in je vermelding met je bedrijf te communiceren, waardoor de kans op betrokkenheid en het verkrijgen van nieuwe klanten wordt vergroot.
Gezien de vele voordelen van een Google Bedrijfsvermelding, kun je het je als lokaal bedrijf niet veroorloven er geen te hebben. Maak je vermelding en houd deze zo veel mogelijk up-to-date.
2. Voer on-page SEO uit
Er zijn veel SEO-tactieken die je op elk van je websitepagina’s kunt uitvoeren om hun positie in zoekmachines te verhogen en meer bezoekers te krijgen. Dit omvat het produceren van hoogwaardige inhoud waarnaar je publiek op zoek is en het schrijven van beknopte metabeschrijvingen voor je pagina’s. De metabeschrijving verschijnt onder je URL in zoekresultaten. Als je weet waar een pagina over gaat en wat tot een klik zal leiden, is de kans groter dat gebruikers dit doen. On-page SEO-tactieken zoals deze zijn gratis, maar nemen wel wat tijd in beslag.
Andere gratis manieren om meer websiteverkeer te genereren
Hier zijn 10 extra stappen die je kunt nemen om je websiteverkeer te vergroten.
3. Wordt opgenomen in online directories
Een andere manier om meer verkeer naar je website te krijgen, is door opgenomen te worden in gratis online directories en beoordelingssites. Voor de meeste van deze sites bevat je profiel een link naar je website, dus het actief bijwerken van deze vermeldingen en het ontvangen van positieve recensies zal waarschijnlijk resulteren in meer websiteverkeer. Bovendien hebben veel directories zoals Yelp een sterke domeinautoriteit op Google. Er is een kans dat de gratis Yelp-pagina van je bedrijf hoog scoort voor relevante zoekopdrachten.
4. Bouw backlinks
Een backlink is een link naar je website vanaf een andere website. Backlinks van complementaire bedrijven of influencers uit de branche zorgen ervoor dat je bedrijf niet alleen onder de aandacht komt van een groter publiek, maar zal ook gekwalificeerd verkeer naar je website leiden.
Bovendien pikt Google backlinks op en vergroot het zijn vertrouwen in je bedrijf als het ziet dat andere vertrouwde sites naar die van je verwijzen. Meer vertrouwen van Google leidt tot hogere rankings, wat leidt tot meer verkeer. Val gratis op in Google met hoogwaardige backlinks.
5. Post op sociale media
Social media is een van de meest populaire gratis marketingtools die er zijn en speelt een rol bij het genereren van verkeer naar je website. Gebruik Facebook, Instagram en LinkedIn om blogposts en andere nuttige pagina’s om je website te promoten. Op deze manier kun je je volgers op sociale media veranderen in websitebezoekers en verkeer uit hun netwerken halen als je deelbare inhoud plaatst.
Het maken van nuttige inhoud is gratis en niet zo moeilijk als het lijkt. Jij bent de expert in jouw product/dienst; het is jouw taak om het voor je publiek te vereenvoudigen.

6. Voeg hashtags toe aan je berichten
Door hashtags toe te voegen aan berichten die je websitepagina’s en blogberichten promoten, kunt je je bereik buiten je netwerk uitbreiden en ontdekt worden door gebruikers die naar je producten en diensten zoeken. Hoe meer ogen op je links, hoe meer gratis verkeer je naar je website krijgt.
7. Gebruik landingspagina’s
Landiingspagina’s zijn een andere gratis bron van verkeer naar je website. Dit zijn pagina’s die specifiek zijn voor je aanbiedingen, zoals voor het inwisselen van een kortingscode, het downloaden van een gratis gids of het starten van een gratis proefperiode. Ze bevatten de details die gebruikers nodig hebben om vooruit te komen en te converteren en zich te concentreren op één specifieke call-to-action, waardoor de kans groter wordt dat dit gebeurt.
Omdat bestemmingspagina’s zo specifiek zijn, kunt je zeer gericht worden in je berichten, waardoor het verkeer (en conversies) voor die pagina’s toeneemt.
Gerelateerd: ontdek hoe je goed converterende landingspagina’s kunt maken.
8. Target long-tail zoekwoorden
Hoewel er vaak vaker naar short-tail zoekwoorden wordt gezocht, is het moeilijker om ze te rangschikken in zoekmachines. Aan de andere kant geeft het targeten van longtail-zoekwoorden je een grotere kans om hoger te scoren (zelfs op de eerste pagina) voor zoekopdrachten die specifiek zijn voor je producten en diensten, en een hogere ranking betekent meer verkeer.
En naarmate zoekmachines en spraakgestuurde zoekmogelijkheden toenemen, gebruiken mensen meer specifieke zinnen om online te zoeken. Er zijn veel gratis tools beschikbaar om je te helpen zoekwoorden te vinden die je wilt targeten, zoals het gratis hulpprogramma voor zoekwoorden van WordStream.
9. Start e-mailmarketing
Het regelmatig versturen van nieuwsbrieven en het promoten van aanbiedingen via e-mail is een geweldige manier om in contact te blijven met je klanten en kan ook helpen om verkeer naar je website te krijgen. Biedt nuttige informatie en links naar pagina’s op je website waar ze meer te weten kunnen komen, zoals via blogposts en landingspagina’s voor bepaalde aanbiedingen.
Zorg er wel voor dat je je lezers niet voortdurend bombardeert met e-mails, anders zullen je klanten je e-mails als spam melden, verwijderen of zich afmelden voor je e-mails.
Denk ook goed na over de onderwerpregels van je e-mail. Deze hebben grote invloed op het al dan niet openen van je e-mail door een gebruiker. Als je e-mails nooit worden geopend, kunnen ze geen verkeer naar je site leiden!
10. Gastblog
Als een influencer uit de branche een blogpost op je site publiceert of een interview met hen omzet in een blogpost, kan dit helpen om verkeer te genereren, zowel via organisch zoeken als via die influencer die de inhoud bij hun publiek promoot (zie het gedeelte over backlinks hierboven). Dit kan ook helpen om meer variatie aan je inhoud toe te voegen en je bezoekers te laten zien dat je actief bent in je vakgebied.
Je kunt de influencer ook vragen om je bedrijf te vermelden in zijn eigen recensie of overzichtspost. Deze methode is nog steeds gratis, maar je hebt nog steeds de samenwerking met de influencer nodig om een uitwisseling met wederzijds voordeel te zijn.
Je kunt ook gastblogger worden. Identificeer complementaire bedrijven in je regio waarvan het publiek relevant is voor je bedrijf. Kijk of je een bericht aan hun blog kunt bijdragen met een link naar je website. Zorg ervoor dat je inhoud relevant en nuttig is voor hun publiek, zodat het een meer gelijkmatige uitwisseling is.
11. Doe online mee
Het is gratis om actief te zijn in online groepen en op websites die relevant zijn voor je bedrijf en gemeenschap, en het helpt je om meer verkeer te genereren. Reageer op blogs en posts op sociale media, beantwoord vragen die mensen plaatsen en neem deel aan gesprekken over je branche. Hoe meer je betrokken bent bij je community, hoe meer bekendheid en profielbezoeken je krijgt.
Als je social media-profielen een link naar je website bevatten, dan heb je van je engagement een ander kanaal voor websiteverkeer gemaakt. Zorg ervoor dat je gematigd en oprecht betrokken bent en vermijd het opnemen van links naar je website in je opmerkingen, anders lijkt je spam en schaadt je je online en zakelijke reputatie. Meer verkeer zou niet het doel van je betrokkenheid moeten zijn, maar eerder een secundair resultaat.
12. Leer van je analyses
Google Analytics is gratis te gebruiken en de inzichten die eruit worden gehaald, kunnen je helpen meer verkeer naar je website te leiden. Gebruik bijgehouden links voor je marketingcampagnes en controleer regelmatig je websiteanalyses. Dit stelt je in staat om te identificeren welke strategieën en soorten inhoud werken, welke verbetering behoeven en aan welke je je tijd niet moet verspillen.
Betaalde manieren om websiteverkeer te genereren via Google
Betaalde advertenties op Google zijn een geweldige manier om mensen naar je website te leiden die op zoek zijn naar de services die je levert.
13. Google-advertenties
Met Google Ads betaal je om je website (meestal een bestemmingspagina) voor bepaalde zoekwoorden bovenaan de zoekresultaten te laten verschijnen. Wanneer een zoekopdracht wordt ingevoerd met behulp van die zoekwoorden, kijkt Google naar alle accounts die op die zoekwoorden bieden en worden de betaalde resultaten weergegeven en gerangschikt op basis van de kwaliteit en relevantie van de advertentie.
Betaalde zoekresultaten verschijnen als eerste, helemaal bovenaan de resultatenpagina’s. Dit type blootstelling is een geweldige manier om meer verkeer naar je website te genereren door gekwalificeerde bezoekers. Bovendien betaal je alleen als iemand op je advertentie klikt.
Gerelateerd: bekijk onze benchmarks voor zoekadvertenties om te zien hoeveel Google Ads kan kosten.

14. Google maps-advertenties
Je kunt ook voorkeuren selecteren via het Google Ads-platform, zodat je bedrijf bovenaan de zoekresultaten van Google Maps wordt weergegeven. Net als bij reguliere betaalde zoekadvertenties, staat er een indicator naast je vermelding dat dit een betaald resultaat is, maar de zichtbaarheid die je krijgt door bovenaan te verschijnen, is van onschatbare waarde.
Andere betaalde methoden om websiteverkeer te genereren:
Social media-, display- en retargeting-advertenties zijn allemaal uitstekende soorten online advertentiestrategieën om het websiteverkeer te stimuleren.
15. Adverteren op sociale media
Terwijl je bij zoekadvertenties betaalt om op de eerste plaats te verschijnen voor relevante zoekopdrachten, betaal je bij advertenties op sociale media om in relevante feeds te verschijnen. Met beide vormen van adverteren kun je het type publiek specificeren waarvoor je wilt verschijnen, maar met meer psychografische gegevens biedt sociale media uitstekende targeting.
16. Display-advertenties
Display-advertenties zijn banneradvertenties met een merk die op relevante websites worden geplaatst. Als je een fitnessbedrijf bent en je advertentie wordt weergegeven op een webpagina over sportkleding, zal je advertentie waarschijnlijk relevant verkeer naar je site genereren.
17. Retargeting
Retargeting-advertenties kunnen worden weergegeven op websites of feeds van sociale media. Ze worden geplaatst voor mensen die je site al een keer hebben bezocht en die daarom eerder terugkomen.
Vermijd directe generatoren van websiteverkeer
Er bestaat zoiets als gratis websiteverkeer, maar er is geen magische knop of tool die het op magische wijze genereert, onafhankelijk van je eigen inspanningen. Als je een automatische generator voor websiteverkeer van welke aard dan ook voor je bedrijf overweegt (betaald of gratis), zijn hier drie redenen om deze te vermijden:
Auto-generators voor websiteverkeer kunnen je rankings schaden
Google kan spamgedrag detecteren, wordt verdacht van pieken in activiteit en controleert hoe gebruikers omgaan met je website. Het gebruik van een automatische verkeersbot of -generator zal waarschijnlijk de verkeerde aandacht van Google trekken, wat je reputatie bij hen en dus je positie schaadt.
Je verkeer wordt niet getarget
Het uiteindelijke doel om meer bezoekers naar je website te krijgen en hoger in Google te komen, is om het aantal mensen dat interactie heeft met (en hopelijk klant wordt van) je bedrijf te vergroten. Als je bezoekers niet getarget zijn, zullen ze waarschijnlijk niet betrokken raken bij je website en is de kans groter dat je lead- en conversiepercentages afnemen.
Je site kan worden verbannen
Als je website botverkeer aantrekt, loopt je het risico geblokkeerd te worden van online advertentieplatforms of, erger nog, verwijderd te worden van Google. Goedkoop websiteverkeer is het niet waard! Neem de tijd om kwalitatief hoogstaand en duurzaam verkeer naar je site op te bouwen.
Zoals hierboven vermeld, heeft het geen zin om meer verkeer naar je website te krijgen als die bezoekers waarschijnlijk niet op je pagina’s zullen reageren, in leads zullen converteren of klanten zullen worden. Het verhogen van je websiteverkeer gaat niet van de ene op de andere dag. Het kost moeite, maar de moeite die je erin steekt, komt overeen met de kwaliteit van het verkeer dat je genereert.
Bovendien hebben we het moeilijke deel voor je geëlimineerd: weten wat je in de eerste plaats moet doen. Door Google Mijn Bedrijf en de andere hierboven genoemde veilige kanalen te gebruiken, kun je de juiste bezoekers naar je site krijgen en, nog belangrijker, meer van die bezoekers omzetten in klanten.
Hoe je meer websiteverkeer kunt genereren: samenvatting
Hier is een lijst van de strategieën die we in dit bericht hebben behandeld en die je kunnen helpen meer gekwalificeerde bezoekers naar je website te krijgen:
- Optimaliseer je gratis Google Bedrijfsprofiel
- Voer on-page SEO uit
- Vermeld worden in online directory’s
- Backlinks bouwen
- Posten op sociale media
- Gebruik hashtags in je berichten
- Bestemmingspagina’s gebruiken
- Long-tail zoekwoorden targeten
- Start e-mailmarketing
- Gastblog
- Online deelnemen
- Leer van je analyses
- Google Ads uitvoeren
- Probeer Google Maps-advertenties
- Gebruik social media advertenties
- Display-advertenties toevoegen
- Vergeet retargeting niet