De online marketing wereld verandert voortdurend, en dat geldt ook voor de manier waarop klanten omgaan met bedrijven. In 2023 verwachten consumenten een veel snellere, meer gepersonaliseerde ervaring. Om aan de nieuwe eisen te kunnen voldoen, hebben bedrijven nieuwe digitale strategieën nodig die de behoeften, waarden en het gedrag van de hedendaagse consument weerspiegelen.
Online marketing is een miljardenindustrie waarin merken, producten of diensten via digitale media worden aanbevolen. Deze campagnes zijn sterk afhankelijk van internet en social media platforms, zoals TikTok, Facebook en Instagram. Als zodanig wordt sociale media een cruciaal onderdeel van elke effectieve marketingstrategie voor elk merk.
Als jij je bedrijf in 2023 en daarna online wil laten groeien, hou dan rekening met deze online marketing trends voor 2023.
Inhoudsopgave
1. De noodzaak om online marketingbureaus te gebruiken
Denk na over wat je wilt zien als je aan het winkelen bent.
Wanneer je online winkelt, kun je het product niet aanraken of omdoen. Het beste wat je kunt doen is een gedetailleerde afbeelding of video laten zien, zodat de klant precies weet wat hij of zij krijgt.
Het gebruik van afbeeldingen en video’s van hoge kwaliteit op de productpagina’s kan gebruikers helpen de producten waarin ze geïnteresseerd zijn beter te visualiseren en de conversieratio’s te verhogen.
2. Gebruikmaken van video-inhoud
Online shoppers verwachten een bepaalde standaard waaraan ze op Amazon gewend zijn geraakt. In de huidige markt is gratis verzending een absolute must. Als je winkel geen gratis verzending aanbiedt, zullen klanten waarschijnlijk ergens anders zoeken.
Een alternatieve optie voor gratis verzending is om de productprijzen te verhogen om de verzendkosten te dekken. Kopers zijn echter slim – als je prijzen exorbitant zijn, zullen ze snel ergens anders heen gaan.

3. Streef naar door user “generated content” (UGC)
Een van de meest opwindende en effectieve communicatiemiddelen van vandaag is door gebruikers gegenereerde inhoud (UGC). De kracht van authentieke UGC neemt toe naarmate meer consumenten hun focus verleggen van traditionele advertentie methoden naar webinhoud en sociale netwerken.
UGC kan bedrijven helpen contact te maken met hun doelgroep en hen een menselijke, authentieke sfeer geven. In plaats van er met hun massa marketing campagnes uit te zien als alle anderen, kunnen ze zich onderscheiden van de massa – terwijl ze vertrouwen en geloofwaardigheid opbouwen bij potentiële klanten.
4. Maak gebruik van chatbots en AI-intelligentie
Volgens Gartner zal de klanttevredenheid van organisaties die AI gebruiken tegen 2023 met ongeveer 25% groeien. AI zal dus belangrijker zijn voor digitale marketeers dan ooit tevoren, omdat het de klantervaring effectief kan verbeteren. Door AI en chatbots te gebruiken, kunnen marketeers hun hele publiek tegelijkertijd bereiken, waardoor de algehele merkervaring wordt verbeterd. Als je bijvoorbeeld een e-commerce winkel bent, kun je chatbots gebruiken om te vereenvoudigen hoe klanten een product vinden dat past bij hun behoeften en voorkeuren.
5. Voldoe aan de verwachtingen van klanten
Online consumenten zijn gewend geraakt aan directheid. Ze willen waarde, dus ze eisen onmiddellijke resultaten. In 2023 wachten ze geen hele dag op een reactie, laat staan een paar uur. Met dat in gedachten kun je het beste anticiperen op de zorgen van jouw klant en deze van tevoren oplossen. Door hun problemen op te lossen zodra ze zich voordoen, zijn klanten ontvankelijker om meer geld uit te geven gedurende de levenscyclus van je merk.
6. Meer persoonlijke en creatieve displays
Om naamsbekendheid te blijven vergroten, zullen online bedrijven creatievere en uniekere methoden moeten gebruiken om hun producten op de markt te brengen. Bovendien zullen digitale marketingbureaus verder moeten denken dan traditionele advertentietechnieken en een nieuw niveau van creativiteit moeten brengen door middel van innovatieve benaderingen.
Het internet is een geweldige plek om de aandacht van mensen te trekken, dus waarom zou je geen interessante inhoud maken die mensen gemakkelijk als een lopend vuurtje over internet kunnen verspreiden? Voordat je echter meer mensen je bericht kunt laten delen, moet het creatief en waardevol genoeg zijn om hun aandacht te trekken.
7. Realtime berichtenplatforms gebruiken om gegevens van klanten vast te leggen
Een succesvol online bedrijf hangt af van een gezonde online aanwezigheid. Daarom moeten bedrijven van elke omvang de kracht van realtime berichtenplatforms benutten om sterkere relaties met hun klanten op te bouwen – en tegelijkertijd de nodige gegevens te verzamelen. Denk bijvoorbeeld aan Facebook Messenger waarin de persoonlijke gegevens van je klant worden opgeslagen. Vervolgens kan het automatisch formulieren en bestemmingspagina’s invullen voor klanten wanneer ze contact met je opnemen. Deze zouden een grote hulp zijn bij het beheren van je marketingcampagnes.
8. Gegevens analyseren en in je campagne integreren
De waarde van big data is niet langer een theorie. Tegenwoordig ervaren bedrijven overal de transformerende kracht van data uit de eerste hand, omdat het hen in staat stelt nieuwe niveaus van efficiëntie, nauwkeurigheid en digitale prestaties te bereiken. Alle bedrijven, groot en klein, zijn in toenemende mate afhankelijk geworden van data om inzichten te genereren die hun merk versterken. Daarom optimaal profiteren van professionale marketingbureaus zijn noodzakelijk omdat zij efficiënt gegevens in jouw voordeel kunnen verzamelen.
De toekomst, 2023
Als je in 2023 op de hoogte wilt blijven van deze laatste marketingtrends en de concurrentie voor wilt blijven, mag je een effectieve marketingcampagne niet missen. Wij, bij FixWebs Brands, kunnen je helpen bij het opstellen van succesvolle digitale marketingstrategieën. Neem vandaag nog contact met ons op.
