Wanneer je nieuw bent in de wereld van online marketing, hoor je vaak de termen SEO en SEA. Maar wat betekenen deze termen? En hoe kun je deze online marketing strategieën inzetten voor je bedrijf? In dit bericht vertellen we je er alles over. Mocht je na het lezen nog vragen hebben, of hulp kunnen gebruiken bij online marketing, neem dan gerust contact met ons op. Wij kunnen helpen met de online zichtbaarheid van je bedrijf.
SEO en SEA: Wat betekent het?
SEO staat voor Search Engine Optimization. Het is een verzamelnaam voor alle activiteiten die je uitvoert om ervoor te zorgen dat je website hoger scoort in de organische resultaten van zoekmachines zoals Google.
Search Engine Advertising (SEA) daarentegen draait om adverteren. Bij gebruik van SEA tonen zoekmachines advertenties voor je bedrijf in de zoekresultaten boven de organische resultaten. Beide vormen van online marketing zijn er natuurlijk op gericht meer verkeer naar de website te trekken. Uit bovenstaande beschrijvingen blijkt dat SEO gratis is en dat je voor SEA moet betalen. Het verschil is echter niet zo eenvoudig. De SEO activiteiten die je onderneemt kunnen bijvoorbeeld samenwerkingen zijn waarvoor je betaalt. Ook voor SEO is vaak een budget nodig.
SEA kan daarnaast ook betrekking hebben op Google shopping Ads en Display ads. Voor deze blog laten we Google Shopping en Display Ads buiten beschouwing.
Onderstaand een voorbeeld van SEO en SEA voor het woord “schoenen”.

Afbeelding 1: zoekadvertenties in Google, deze zijn dus betaald:

Afbeelding 2: SEO resultaten. Dit zijn dus organische, niet betaalde resultaten die Google het meest relevant vindt voor het zoekwoord “schoenen”.
Wat is het verschil tussen SEO en SEA?
Winst op lange termijn versus directe resultaten
SEO is een langzaam proces waarbij je niet van de ene op de andere dag resultaten kunt verwachten. Het kost veel tijd om je website op verschillende zoekwoorden te positioneren en om een hogere positie in de resultaten van de zoekmachines te krijgen. Het hangt ook af van de activiteiten van concurrenten, die mogelijk tegelijkertijd aan een betere organische positie werken. Maar als je het goed doet, heb je er op de lange termijn profijt van. SEO kan ervoor zorgen dat je website voor lange tijd een goede positie krijgt in de zoekresultaten.
SEA daarentegen is direct. Zodra je advertenties zijn goedgekeurd, worden ze weergegeven met de relevante zoektermen, mits de campagne goed is ingesteld. Je kunt dus vrijwel direct meer kliks naar je website verwachten. Tegelijkertijd is het van korte duur. Zodra je de advertenties stopt, merk je geen effect meer.
De resultaten meten
De resultaten van SEO-activiteiten zijn moeilijk te meten. Hoe bepaal je hoeveel werkuren winstgevend zijn ten opzichte van de verbeterende resultaten in de zoekmachines? We raden je aan om een SEO-tool te gebruiken die de positie van de zoekwoorden waar je aan werkt in de gaten houdt. Zo kunt u zien of de uitgevoerde werkzaamheden effect hebben en je SEO-positie verbeteren. Wanneer je gebruik maakt van betaald adverteren (SEA), zie je direct hoeveel je aan een campagne hebt uitgegeven en hoeveel kliks (en mogelijk zelfs conversies) deze heeft opgeleverd. Doordat de advertenties in de zoekresultaten echter als zodanig gemarkeerd zijn in bijvoorbeeld Google, zijn er ook mensen die niet op de advertenties klikken en direct naar de organische resultaten scrollen. Advertenties kunnen als zeer commercieel worden gezien. Ook wordt er altijd een beperkt aantal advertenties getoond, terwijl er wellicht meer adverteerders zijn die willen dat hun advertenties getoond worden met concurrerende zoektermen.
Het hangt af van de organisatie en het gewenste resultaat om te kiezen voor SEO of SEA. SEA werkt goed als je snel meer verkeer naar je website wilt trekken, en direct resultaten wil. SEO is zeer geschikt als je op de lange termijn wilt werken aan de vindbaarheid van je website. Het werkt optimaal als je een combinatie van beide activiteiten kunt gebruiken.

Gratis online kansenanalyse ontvangen?
Vraag gratis en vrijblijvend een online marketing kansenanalyse aan en we kijken waar de kansen ligen en wat we voor je kunnen betekenen.
SEA in combinatie met SEO

SEA-gegevens: ook waardevol voor SEO
Het beheren van SEA-campagnes biedt toegang tot een schat aan waardevolle informatie, zoals:
- De CTR (verhouding tussen het aantal keren dat uw advertentie in de zoekresultaten wordt weergegeven en het aantal keren dat mensen erop klikken);
- het aantal vertoningen van de advertenties, d.w.z. het aantal keren dat ze in de zoekmachines verschijnen;
- de conversieratio, d.w.z. hoe vaak een klik op een advertentie resulteert in een contact of andere actie van de internetgebruiker (volgens gedefinieerde doelen).
Het is erg verstandig om deze data te gebruiken voor je SEO-strategie. Dit is een eerste goede oefening. Dankzij SEA kun je zien welke woorden impressies, klikken of zelfs conversies genereren. Nu kun je de best presterende zoekwoorden ook toevoegen aan je SEO optimalisatie strategie.
Waarom? Zodra je SEA-budget op is, wordt het onmogelijk om je advertenties weer te geven. In SEO, als de zoekmachine je pagina relevant acht op basis van de zoekopdracht van de gebruiker, zul je waarschijnlijk op elk moment verschijnen.
Tip: Houd er rekening mee dat je jouw Google Ads- en Google Search Console-accounts kunt koppelen. Koppel ook Google Analytics met je Google ads account.
SEA: Alleen betalen per klik
Voor als het nog niet duidelijk was, willen we dat nu duidelijk maken. Met SEA betaal je alleen voor een klik op je advertentie. Je betaalt dus niet als iemand je advertentie ziet maar er niet op klikt.
Conclusie
Wanneer goed het goed uitgevoerd wordt, kan Search Engine Advertising zeer snel en effectief verkeer naar je website sturen, tegen een prijs per klik. Dit verschilt aanzienlijk van SEO, waar het soms maanden duurt voordat Google je optimalisatie-inspanningen herkent en je site een positie geeft in de organische resultaten, maar je betaalt niets rechtstreeks aan Google. Het kost vooral veel tijd.
De ROI op de lange termijn voor correct geïmplementeerde SEO is veel groter dan SEA, aangezien gebruikers over het algemeen organische resultaten veel meer vertrouwen dan resultaten van adverteerders. Het bijkomende voordeel is dat je niet voor elke klik hoeft te betalen. Het winstpotentieel op korte termijn van SEA is echter uitstekend als je een onmiddellijke en gerichte boost in het verkeer naar uw website nodig heeft.
Je kunt dus bijvoorbeeld beginnen met SEA, en het geld wat daaruit voortvloeit herinvesteren in SEO. Op die manier heb je het beste van beide mogelijkheden.