Als je bedrijf al ver is gekomen zonder een website, vraag je jezelf misschien af: waarom heb ik een website nodig voor mijn bedrijf? Wat heeft het voor zin als mijn bedrijf al succesvol is zonder een website?
Het korte antwoord is dat er nooit een beter of belangrijker moment is geweest om te investeren in een website voor je bedrijf. Een website biedt een breed scala aan voordelen voor alle soorten bedrijven. Zowel het klein, midden als groot bedrijf heeft baat bij een website. De meeste voordelen die je behaalt met een website stijgen jaar na jaar exponentieel in waarde, net als internet zelf.
Niet overtuigd? We hebben de tien grootste voordelen verzameld waar je bedrijf van kan profiteren. Zelfs met een eenvoudige, laaggeprijsde website kunnen deze voordelen al ruimschoots behaald worden. Waarom een website nodig? We leggen het je uit!
1. Je website kan nieuwe klanten aantrekken
Als je een website hebt die goed vindbaar is in bijvoorbeeld Google geeft dat je de mogelijkheid om nieuwe klanten aan te trekken. Om ook goed te blijven draaien in tijden dat het misschien minder gaat met je bedrijf, is het essentieel om online goed vindbaar te zijn, omdat dit je een extra mogelijkheid geeft om klanten te werven. Als je de website pas laat maken wanneer de slechte tijd aanbreekt ben je eigenlijk al te laat, je wil hier juist in investeren als er budget is, in de goede tijd.
Een goed geoptimaliseerde website kan je bedrijf helpen goed te scoren voor verschillende zoektermen en een gestage stroom nieuwe klanten aan te trekken. Als je een website hebt geeft deze je tevens de mogelijkheid om online te adverteren via bijvoorbeeld Google Ads, Facebook en andere kanalen waar jouw doelgroep zich bevindt.
2. Je website straalt professionaliteit uit
Je website is de perfecte plek om te pronken met afgeronde projecten of foto’s van je bedrijf en team. In deze digitale tijd vinden mensen het niet meer dan normaal dat een bedrijf een website heeft waar wat informatie op staat.
Bovendien kun je met je eigen website een e-mailadres met merknaam maken (bijv. diana@uwsite.com), wat een professionaliteit toevoegt aan al je correspondentie, vooral als je tot nu toe een persoonlijk e-mailadres hebt gebruikt om zaken te doen.
3. Je kunt jouw producten en diensten duidelijk presenteren
Je kunt potentiële klanten laten zien wat ze krijgen als ze met je samenwerken door hoogwaardige fotografie op je website weer te geven. Dit kan in de vorm van een webshop, maar ook gewoon als een menukaart, dienstenpagina’s, of catalogus.
Een ander ding dat je kunt doen met een website is belangrijke informatie over je producten en diensten op je website publiceren om ervoor te zorgen dat je de juiste klanten aantrekt. Als je bijvoorbeeld een restaurant runt, kun je items op je menu markeren die glutenvrij zijn, zodat mensen met coeliakie of andere aandoeningen die gluten gevaarlijk maken, weten dat ze in je etablissement kunnen eten. Daarnaast kun je prijzen bij je producten tonen, zodat mensen van tevoren weten waar ze aan moeten denken als ze met je in zee gaan.
4. Je kunt jouw beste recensies en getuigenissen prominent op je website weergeven
Het prominent weergeven van je beste recensies en/of getuigenissen op jouw website is een geweldige manier om sociaal bewijs te leveren. Dit kan in de vorm van persoonlijke getuigenissen van klanten, zoals de recensies hieronder van ons eigen bedrijf:
Als je bedrijf is verschenen in artikelen uit kranten of populaire lokale blogs, kun je deze ook laten zien op je website.
5. Een website kan klanten aanmoedigen om contact met je op te nemen
Een website is een geweldige plek om je contactgegevens gemakkelijk beschikbaar te maken voor potentiële klanten. Je kunt jouw contactgegevens zelfs in een kop- of voettekst publiceren, zodat deze op elke afzonderlijke pagina wordt weergegeven.
Verder kan er een contactformulier of een offerteformulier worden gemaakt, zodat mensen weten welke informatie ze moeten achterlaten.
6. Je kunt jouw website integreren met Google Maps, zodat mensen u gemakkelijker kunnen vinden
Met een website kun je kaarten rechtstreeks in pagina’s insluiten. Wij hebben dit zelf ook op de website, dit ziet er zo uit:
Een ingesloten kaart maakt het gemakkelijk voor mensen die niet veel tijd in jouw omgeving doorbrengen om je bedrijf te vinden.
7. Je website vestigt jouw plaats in de branche
Als je concurrenten nog niet online zijn of slecht vindbaar zijn is dit een voordeel voor jou. Vestig jezelf als een leider in je vakgebied door als een van de eersten een hoogwaardige website neer te zetten.
Als je concurrenten wel goed online zijn, heb je een ander soort kans: je kunt een website bouwen die totaal anders is dan de sites van je concurrenten, en potentiële klanten laten zien waardoor jouw bedrijf zich onderscheidt.
8. Steeds meer mensen Googelen voordat ze een bedrijf bezoeken
Iedereen heeft het tegenwoordig druk en veel mensen willen zo snel mogelijk het product vinden waar ze naar opzoek zijn, al voordat ze een winkel in lopen. Daarom zullen mensen al snel eerst een bedrijf of product opzoeken in Google om erachter te komen wat het aanbod is tegen welke prijs.
Als jij je potentiële klanten beter voorziet van informatie dan je concurrenten is de kans groot dat deze voor jou kiezen.
Als je helemaal geen website hebt zal je niet eens vindbaar zijn in Google en denken mensen misschien dat je bedrijf niet bestaat.
9. Een website verzamelt data over jouw klanten
Is het je wel eens opgevallen dat je op Facebook opeens een advertentie ziet voor een product dat je net online hebt gezocht? Toeval? Meestal niet. De grote vraag is dan: hoe kennen techbedrijven zoals Facebook en Google jouw zoekgeschiedenis en hoe sturen ze jou dan reclame voor producten waarin je geïnteresseerd bent?
Dat zit zo: Deze bedrijven verzamelen de data-aanwijzingen die jij achterlaat op hun website, op sites van webwinkels en op alle andere plaatsen die jij op internet bezoekt. Al deze aanwijzingen voegen ze samen en op basis van die informatie kunnen ze klanten identificeren die een grote kans op conversie bieden. En dat is dus de reden waarom het zo belangrijk is om klantdata vast te leggen.
Het is tegenwoordig makkelijker dan ooit om op deze manier de juiste klanten te vinden. Misschien wil je deze manier van marketing op dit moment nog niet toepassen, maar als je dit ooit wel wil doe je er goed aan om nu alvast te beginnen met verzamelen van data via je website.
Je kunt vervolgens een online marketing bureau inschakelen om klanten voor jou te targetten met deze data.
10. Je kunt al deze voordelen krijgen zonder een fortuin uit te geven
Het laten bouwen van een website is niet alleen sneller dan vroeger; het is ook betaalbaarder. Als je een simpele website wil laten maken die wel voldoet aan je kwaliteitseisen met weinig budget kan dit al vanaf €495,-. Hier komt hosting nog bij voor een kleine €60,- per jaar.
De kosten van de website zijn uiteindelijk natuurlijk afhankelijk van wat je precies wil. Een webshop of een site met boekingsformulier zullen bijvoorbeeld meer kosten.
Meer informatie over hoeveel een website kost? Vraag vrijblijvend een offerte aan 👈
Waarom een website nodig?
Dus, heb ik een website nodig voor mijn bedrijf? Het definitieve oordeel
Hopelijk heb je je inmiddels gerealiseerd dat de vraag niet is “heb ik een website nodig voor mijn bedrijf”, maar “kan ik het me veroorloven om geen website te hebben in het digitale tijdperk”. En het antwoord, als je op de lange termijn wilt blijven bloeien, is nee. Een website is een van de beste en kan een van de meest rendabele investeringen zijn die een bedrijf kan doen.
Betaalbare website laten maken?
Ben jij overtuigd van de voordelen die een website met zich mee kan brengen? En ben jij op zoek naar een betrouwbaar webdesign bureau die een prachtige website voor je kan maken? Wij van FixWebs helpen je graag bij het maken van een website. Neem contact op of vraag een gratis offerte aan en we bespreken de mogelijkheden!