Landingspagina’s zijn een essentieel onderdeel van elke campagne en verdienen speciale aandacht. Een effectieve landingspagina houdt rekening met ontwerp en psychologie van de bezoeker..
Stel je hebt een landingspagina gemaakt met als doel acquisitie. Je hebt alle afbeeldingen met de hand uitgekozen en ervoor gezorgd dat ze zijn opgemaakt voor alle verschillende kanalen. Je hebt de tekst met veel zorg geschreven en precies de juiste woorden gevonden, en met een flinke dosis marktonderzoek je doelgroep vastgepind. Het enige wat je nu nog hoeft te doen, is ze naar je startpagina sturen, toch?
Mis. De aandachtsspanne op internet wordt steeds korter en de persoon die op je advertentie klikt, zal dit om een zeer specifieke reden doen. Ze kunnen een probleem herkennen dat ze hebben in de afbeelding of tekst van je advertentie, of ze kunnen gewoon uit interesse hebben geklikt. Maar wat daarna komt, is wat ze van bezoeker naar klant transformeert: de landingspagina.
Landingspagina’s zijn een essentieel onderdeel van elke campagne en verdienen speciale aandacht. Een effectieve landingspagina is geoptimaliseerd voor jouw specifieke doelgroep. Laten we erin duiken en zien hoe je een succesvolle landingspagina kunt bouwen met behulp van onze 10 tips!
1. Focus op één conversiedoel
Als je een landingspagina bouwt, moet je er eerst een duidelijk gedefinieerd doel voor hebben. Probeer niet alles tegelijk te doen, houd je aan één bericht en één vereiste actie. Dat is meer dan genoeg voor één landingspagina, vind je niet? Je moet niet te veel vragen van je bezoeker: ze zijn hier met een duidelijk doel, en als ze in de war raken, kunnen ze vertrekken. Door je boodschap eenvoudig te houden, kunt je ook een duidelijk doel stellen voor je conversies en je campagne in het algemeen.
2. Zet je hoofdboodschap bovenaan
De meeste bezoekers van een landingspagina zullen niet door de hele pagina naar beneden scrollen. Daarom moet je je hoofdboodschap altijd helemaal bovenaan de landingspagina zichtbaar hebben. Als je pictogrammen, spannende beelden en video’s hebt, is het altijd een goed idee om deze bovenaan te plaatsen, als een visuele uitnodiging om verder te lezen. Het belangrijkste hier is om verwarring te voorkomen, op welke manier dan ook, dus probeer de bovenkant van de pagina niet te rommelig te maken.
Als je een CTA-knop hebt die je wilt opnemen (en je zou er zeker een moeten hebben), dan kun je deze het beste op een glijdende banner plaatsen, zodat deze je gebruiker langs de pagina volgt, mocht hij ervoor kiezen om te scrollen. Op die manier is je hoofdknop altijd voor hen beschikbaar zodra ze besluiten de volgende stap te zetten.

3. Zorg dat je inhoud overeenkomt met de zoekopdracht
Wanneer mensen op je pagina komen, zouden ze meteen moeten kunnen vertellen waarom ze daar zijn, zelfs als ze al zijn vergeten waarop ze precies hebben geklikt om daar te komen. Het “waarom, wat, hoe” moet blijken uit alle tekst, afbeeldingen en velden die je op de pagina wilt plaatsen. Als je tip #1 correct hebt gedaan, zou dit geen probleem moeten zijn, maar houd er hoe dan ook rekening mee.
Zorg er ook voor dat wat hier staat overeenkomt met de belofte van je advertentie. Als het informatie is die je in je advertentie had beloofd, geef deze dan onmiddellijk aan de bezoeker. Als het een vacature is of een andere vorm van interessante carrièremogelijkheid, zorg er dan voor dat het duidelijk wordt uitgelegd en dat er een manier is om daadwerkelijk te solliciteren. Elke inspanning die je van een bezoeker vraagt, zelfs iets eenvoudigs als moeten scrollen, is een mogelijke trigger voor hen om te vertrekken.
4. Houd bezoekers op je pagina: verwijder de uitgangen
Dus je hebt de bezoeker waar je ze wilt hebben, ze weten waar ze zijn en waarom ze daar zijn. Zorg er dan voor dat ze niet te veel afleiding hebben: verwijder alle behalve de meest essentiële navigatie-opties van de pagina. je wilt niet dat ze nu naar je startpagina of ‘over’-pagina kijken.
Het halve werk hier is natuurlijk zorgen dat je bezoeker op de pagina kan vinden wat hij zoekt (zie tip #3). Voorkom dat ze op zoek gaan naar extra informatie door van je landingspagina een one-stop-shop te maken!
5. Formulieren ingevuld nodig? Blijf bij de essentie
- Overlaad je bezoeker niet met formulieren: er is geen reden om er meer dan één te hebben. En overlaad ze binnen dat formulier niet met velden en selectievakjes.
- Zorg ervoor dat wat je ook wilt vragen, mobielvriendelijk is. Maak je formulier iets te moeilijk om in te vullen voor een mobiele gebruiker, en je bent ze kwijt. Aangezien mobiele gebruikers 50% + van al het websiteverkeer uitmaken (sinds 2020), is dit absoluut essentieel geworden voor elke website.
- Iets moeten uploaden (zoals een cv bijvoorbeeld) is een gedoe, vooral vanaf een telefoon. Als je upload knoppen kunt vermijden, doe dat dan alsjeblieft.

6. Maak de voordelen van het invullen van een formulier duidelijk
Je wilt het invullen van het formulier een fluitje van een cent maken. Herinner bezoekers aan wat ze krijgen als ze hun informatie bij elke beurt achterlaten. De voordelen moeten zo interessant zijn dat ze nauwelijks nee kunnen zeggen! In recruitment marketing kan dit een vacature zijn, of een ander soort stap die bezoekers kunnen zetten naar hun droombaan.
Wat ook werkt, is gratis toegang bieden tot voorkennis. Misschien maak je een magazine over je bedrijf en hoe het is om daar te werken? Neem interviews op met experts die in je bedrijf werken en vraag hen naar hun mening over het product en misschien over het aannemen van personeel. Dit geeft kandidaten waardevolle inzichten die hen helpen te bepalen of je bedrijf bij hen past. En degenen die op “downloaden” klikken, zijn waarschijnlijk dezelfde zeer gemotiveerde kandidaten waarvan je de persoonlijke informatie zou willen verzamelen.
Als je op zoek bent naar aanmeldingen, maak dan heel duidelijk wat bezoekers zullen krijgen als ze hun persoonlijke informatie achterlaten. Ga je ze opnemen in een database? Of misschien maken ze kans op een aanbieding als ze zich aanmelden? Dit is heel campagne-specifiek, maar geloof ons als we zeggen dat de mogelijkheden eindeloos zijn.
7. Maak gebruik van reviews
Je bezoeker komt op je pagina terecht met een probleem, en ze moeten geloven dat je de oplossing voor dat probleem hebt. Reviews betekenen het bewijs dat je oplossing werkt: toon tevreden recensies, foto’s van succesvolle projecten en gemakkelijk te begrijpen cijfers zoals percentages die je succespercentage weergeven. Al deze dingen werken samen om vertrouwen te wekken en je bezoeker te laten zien dat ze op de juiste plek zijn.
Voor extra visuele impact kunnen deze reviews ook foto’s zijn van producten of resultaten met een korte tekst over je bedrijf in hun eigen woorden. Foto’s of video’s van echte klanten die tevreden zijn kunnen ook helpen.
8. Geef je CTA-knop een andere kleur en plaats er pakkende tekst op
Dit lijkt misschien een kleine tip in vergelijking met de andere, maar je CTA-knop is misschien wel het belangrijkste onderdeel van je hele landingspagina. Een klik hier betekent meestal een conversie, daarom moet je er alles aan doen om mensen te laten KLIKKEN HIER.
Er zijn eigenlijk maar twee dingen die je moet weten over deze knop, en ze zijn allebei essentieel:
1: Geef het een kleur die past bij wat erachter zit. Kleur is een zeer belangrijke psychologische trigger: oranje staat voor energie en actie, terwijl groen of blauw staat voor respectievelijk kennis en vertrouwen. En kleur is belangrijk: in één specifiek geval ontdekten onderzoekers dat een groene knop tot 88% beter converteerde dan een oranje. Dit is echter alleen het geval omdat het product overeenkomt met de kleur. In sommige gevallen zal groen beter presteren dan oranje en vice versa. Testen is de beste manier om erachter te komen wat werkt!
2: Zet er een boeiende tekst op die je precies vertelt wat je uit een klik haalt. “Bestel nu”, “Geef me een gratis e-book”, of “Solliciteer op deze droombaan” zijn enkele voorbeelden. Hoe duidelijker de boodschap, hoe sneller de klik.

9. Retarget bezoekers van landingspagina's
Je bezoeker is op je pagina terechtgekomen omdat ze een zoekopdracht hadden die overeenkomt met wat je te bieden hebt. Dat is een waardevol inzicht dat je nu kunt gebruiken om ze opnieuw te targeten met een specifieker aanbod. Als je oorspronkelijke advertentie is ontworpen om zo breed mogelijk aantrekkelijk te zijn, kunnen de retargeting-advertenties specifiek worden. Deze specifieke advertenties kunnen je zelfs een veel beter resultaat opleveren dan de eerste campagne, omdat je de geïnteresseerden al heeft uitgefilterd om erop te klikken.
Stel dat je een rederij bent, je zou een wervingscampagne kunnen voeren met 3 soorten foto’s: een met mensen die op een boot werken, een andere met een kraanpiloot en een derde met een kantoormedewerker in een havenomgeving. Ze kunnen allemaal naar dezelfde landingspagina leiden waar mensen moeten selecteren tot welke groep ze behoren.
Na deze campagne kun je de verzamelde gegevens gebruiken om 3 afzonderlijke, meer specifieke landingspagina’s te maken, elk gericht op een ander type verzendopdracht. Deze pagina’s kunnen vervolgens opnieuw worden getarget op de geïnteresseerden uit de eerste campagne met meer specifieke visuals en copy. je zult merken dat de slagingspercentages veel hoger zullen zijn, omdat je zeer relevante informatie aan precies de juiste mensen laat zien.
Belangrijk om op te merken: vergeet niet degenen die zijn geconverteerd uit te sluiten, anders irriteer en verspil je geld aan de mensen die je services al gebruiken.
10. Vergeet niet creatief te zijn!
Door deze beproefde tips over landingspagina’s betekent het niet dat er geen ruimte voor je is om creatief te zijn. Zoals je misschien al weet hebben weinig bedrijven precies dezelfde landingspagina.! En waarom niet opvallen? Je landingspagina leuk, aantrekkelijk of net iets anders maken, zijn allemaal andere manieren om je bezoeker geïnteresseerd te houden. Als het niet werkt, noem het dan een test en probeer iets anders. En wie weet kom je de best practice van de landingspagina van de toekomst tegen!
Bereid jezelf voor op succes met een geweldige advertentiecampagne.
Natuurlijk ligt het aan de basis van dit alles om mensen naar je landingspagina te krijgen. Wil je geweldige campagnes voeren, maar heb je niet de tijd of de middelen om ze op te zetten? Dan kan FixWebs helpen! Wij verzorgen je campagnes van A tot Z. Vertel ons over je bedrijf en wij gaan erin duiken. We zetten een plan op en zetten de campagne, inclusief targetting en landingspagina voor je op.
Wilt je meer informatie? Neem contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.
Gratis online kansenanalyse ontvangen?
Vraag gratis en vrijblijvend een online marketing kansenanalyse aan en we kijken waar de kansen ligen en wat we voor je kunnen betekenen.