Door steeds meer concurrentie in e-commerce zijn er enkele do’s en don’ts om klanten aan te moedigen artikelen van je bedrijf te kopen. Deze processen draaien om conversie, wat zowat de belangrijkste statistiek is die je in de gaten moet houden als je van plan bent je online bedrijf te laten groeien en je inkomsten te verhogen.
Conversieratio’s – en de personalisatie die daarmee gepaard gaat – behoren tot de meest waardevolle hulpmiddelen voor e-commerce organisaties om het rendement op online marketing investeringen (ROI) te meten. Door conversieratio’s te gebruiken om te begrijpen hoe jij je website correct kunt optimaliseren, kun je de ROI van je webshop aanzienlijk verhogen.
Volgens een onderzoek onder marketeers resulteert bijna 90% van de personalisatie-inspanningen in een positieve ROI.
Het is echter belangrijk om te onthouden dat conversies niet zomaar plaatsvinden – bedrijven moeten hier naartoe werken, en misschien nog belangrijker, ervoor optimaliseren.
Dit is van toepassing voor kleine en grote e-commerce ondernemers. Laten we eerst beginnen met het definiëren van een conversie, die vaak een andere definitie heeft van business tot business.
Conversiepercentages voor e-commerce begrijpen
Een conversieratio voor e-commerce is het percentage websitebezoekers dat iets in je online winkel heeft gekocht.
Hieronder staan typische conversies voor e-commercewebsites:
- Een online verkoop.
- Producten toegevoegd aan winkelwagen.
- Beginnen met afrekenen.
- Artikelen toegevoegd aan een verlanglijst.
- E-mail lijst aanmeldingen.
- Elke KPI die je bedrijf waardevol vindt.
Conversie is zo’n breed onderwerp omdat het kan worden beïnvloed door elk aspect van de gebruikerservaring op je site.
Conversieratio-optimalisatie (CRO) verbetert de winkelervaring om een specifieke KPI te stimuleren – meestal verkoop. Optimalisatie van de conversieratio kan worden uitgevoerd op bestemmingspagina’s, categoriepagina’s of elk ander klantcontact. Deze CRO-gids voor e-commerce behandelt hoe je de conversieratio’s voor je webshop kunt verhogen.
Hoe wordt de conversieratio berekend?
Als je online winkel gedurende een bepaalde periode 5.000 bezoekers en 50 conversies krijgt, betekent dit dat het conversiepercentage van je winkel 1% is.
Zo simpel is het vaak. Deel de conversie door het totale aantal bezoekers en je hebt de conversieratio. De meeste analysetools bieden conversiepercentages binnen elke gegevenssegmentatie, waar we in de rest van het artikel in zullen gaan.
Voordat je gaat werken aan het verhogen van de conversieratio’s, moet je weten wat je huidige bezoekers doen om de juiste doelen voor webshop conversieratio’s voor je online winkel in te stellen. Waar lopen klanten vast en hoe gaan ze om met je website?
Zodra je de huidige situatie kent, moet deze worden vergeleken om het succes te meten.
Wanneer experts praten over het verhogen van conversies, hoor je een veelvoorkomend woord: testen. Het is echter essentieel om te weten wat je huidige conversieproblemen zijn en de basisprincipes te begrijpen voordat je weet wat je moet testen.
Wat is een goede conversieratio voor e-commerce?
De gemiddelde conversieratio’s voor e-commerce liggen rond de 2,5-3%. Zelfs als je alles goed doet, kun je nog steeds verwachten dat dit je conversieratio is.
Een conversieratio van meer dan 3% zou het basisdoel voor je online winkel moeten zijn. Als je dat eenmaal hebt bereikt, kun je doorgaan naar meer geavanceerde tactieken voor conversieratio’s.
Aanvullende statistieken om webshop conversies te meten
Naast hoe goed je winkel converteert, zijn een paar andere statistieken van belang bij het bespreken van conversie.
Als je deze statistieken in de goede richting verplaatst, helpt dit over het algemeen je algehele webshop conversieratio.
Bouncepercentage.
Bouncepercentage is het percentage mensen dat vertrekt na het bekijken van een enkele pagina.
Een hoog bouncepercentage is niet ideaal, omdat ze aangeven dat mensen niet vinden wat ze zoeken in je winkel en meteen vertrekken nadat ze op je site zijn beland.
Uitgangspercentage.
Exit at, vaak verward met bouncepercentage, is het percentage mensen dat vertrekt na het bekijken van de pagina. Je uitstappercentage laat je weten welke pagina gebruikers het laatst hebben bekeken voordat ze verder gaan.
Een zeer hoog uitstappercentage op een specifieke pagina kan een waarschuwing zijn – dit is een statistiek die je kunt verminderen met optimalisatie van bestemmingspagina’s.
Klikfrequentie (CTR).
De klikfrequentie is het aantal mensen dat vanuit een advertentie of e-mail op een link naar je website klikt.
Optimalisatie voor AdWords- of e-mailmarketingcampagnes is er vaak op gericht om meer gebruikers naar je website te laten doorklikken en actie te ondernemen — of zelfs actief te zijn op sociale media.
Gemiddelde sessieduur.
De gemiddelde sessieduur is een betrokkenheidsstatistiek die je een algemeen idee geeft van hoe lang mensen op je site zijn.
Een hoog bouncepercentage betekent een lage gemiddelde tijd op de site – bezoekers blijven niet lang genoeg om te converteren.
Gemiddelde paginadiepte (ook bekend als pagina’s per sessie in Google Analytics).
De gemiddelde paginadiepte is een betrokkenheidsstatistiek die je vertelt hoeveel pagina’s een potentiële shopper heeft bezocht voordat hij vertrok. Deze statistiek meet het totale aantal paginaweergaven per sessieduur. Merk op dat meer pag
De weergaven kunnen leiden tot meer betrokkenheid of een gebrek aan duidelijkheid in je conversietrechter als er geen conversie aanwezig is.
Inhoudsopgave
1. Gebruik afbeeldingen en video van hoge kwaliteit op je productpagina's.
Denk na over wat je wilt zien als je aan het winkelen bent.
Wanneer je online winkelt, kun je het product niet aanraken of omdoen. Het beste wat je kunt doen is een gedetailleerde afbeelding of video laten zien, zodat de klant precies weet wat hij of zij krijgt.
Het gebruik van afbeeldingen en video’s van hoge kwaliteit op de productpagina’s kan gebruikers helpen de producten waarin ze geïnteresseerd zijn beter te visualiseren en de conversieratio’s te verhogen.
2. Bied gratis verzending aan.
Online shoppers verwachten een bepaalde standaard waaraan ze op Amazon gewend zijn geraakt. In de huidige markt is gratis verzending een absolute must. Als je winkel geen gratis verzending aanbiedt, zullen klanten waarschijnlijk ergens anders zoeken.
Een alternatieve optie voor gratis verzending is om de productprijzen te verhogen om de verzendkosten te dekken. Kopers zijn echter slim – als je prijzen exorbitant zijn, zullen ze snel ergens anders heen gaan.

3. Geef tijdelijke couponcodes op.
Maak coupon- of kortingscodes die klanten gedurende een beperkte tijd bij het afrekenen kunnen gebruiken om een bepaald bedrag of een percentage van de aankoop te krijgen.
Wanneer je couponcode verloopt, zal dit een gevoel van urgentie opwekken en kunnen shoppers hun aankoopbeslissingen nemen zonder afleiding.
4. Wees scherp geprijsd.
Als je merkartikelen verkoopt die veel andere winkels aanbieden, moet je deze producten waarschijnlijk op of onder de gemiddelde prijs aanbieden om te kunnen concurreren. Zorg ervoor dat je de prijzen regelmatig aanpast om te zien wat werkt.
De kwaliteit van je marketing en beeldmateriaal zal ook een grote invloed hebben op de prijs die iemand bereid is te betalen. Breng je merk op de markt bij de juiste doelgroep met de juiste berichten en afbeeldingen, en je omzet zal groeien.
5. Tweak en test je e-commerce afrekenproces.
Als het afrekenproces van je winkel te lang, ingewikkeld of onconventioneel is, kun je veel klanten verliezen op het moment dat ze klaar zijn om te kopen.
Deze cruciale stap in de trechter is waar veel van je A/B-tests en personalisatie strategieën moeten plaatsvinden. Er zijn industriestandaarden voor de meeste gehoste e-commerce websites, maar het kan zijn dat je het proces nog moet aanpassen op basis van je klanten.
6. Gebruik software voor het verlaten van winkelwagentjes.
Als je consequent omgaat met verlaten winkelwagentjes, kan software voor achtergelaten winkelwagens je helpen de conversieratio’s van je winkel te verhogen.
Sommige e-commerce platforms bieden dit soort software gratis aan als onderdeel van de functionaliteit, waaronder WooCommerce, Shopify, en BigCommerce.
Het succes van deze software is voor elk bedrijf anders, maar het lijdt geen twijfel dat het e-commerce winkels kan helpen die het gebruiken. En als het gratis is, kan het sowieso geen kwaad.
Je kunt op deze manier meermaals klanten herinneren dat ze nog iets in hun winkelmandje hebben staan. De kans dat je hier extra conversies op gaat behalen is zeer groot, want er zijn erg veel mensen die producten in hun winkelmandje stoppen en dan weggaan weten we uit ervaring. Als je ze dan niet herinnert, is de kans groot dat ze jouw shop voor altijd vergeten.
7. Gebruik live chatsoftware en chatbots.
Het gebruik van live chat-ondersteuningssoftware en chatbots om met klanten te communiceren, kan je klanten helpen om snel en zonder lange wachttijden telefonisch antwoord op hun vragen te krijgen.
De twee worden vaak gezien als alternatieve opties voor elkaar, waarbij chatbots vaak het menselijke element van live chats vervangen. Bedrijven die het gebruik van beide kunnen benutten (met chatbots die buiten kantooruren met klanten communiceren) zullen waarschijnlijk het grootste succes behalen.
8. Laat klanten weten dat je e-commerce winkel veilig is.
Klanten moeten bereid zijn hun creditcardgegevens op je website in te voeren. Split-tests hebben aangetoond dat signalen over dat je website veilig is de conversie aanzienlijk kunnen verhogen.
Het vinden van verschillende manieren om je on-site veiligheid en geloofwaardigheid te vergroten, zou de basis moeten zijn voor veel van je activiteiten voor het optimaliseren van de conversieratio.
Klanten willen weten dat ze te maken hebben met een legitieme winkel met sterke beveiligingsmaatregelen. Dit zorgt ervoor dat hun creditcardgegevens worden beschermd.
Hier zijn een paar zaken die helpen:
Installeer SSL bij het afrekenen (out-of-the-box op de meeste e-commerceplatforms) en indien mogelijk voor de hele site.
Toon kleine afbeeldingen van iDEAL, creditcards, PayPal en andere betalingsopties als een visueel signaal dat je klantvriendelijke betalingsopties gebruikt.
Geef McAfee-, GeoTrust- of andere beveiligingsbadges weer en zorg ervoor dat je een actief account bij hen hebt. Voeg niet zomaar een afbeelding toe als je niet echt veilig bent.
9. Structureer je site zodat bezoekers gemakkelijk producten kunnen vinden.
Structureer je productcategorieën op een logische manier door opties te bieden zoals ‘Winkel op kleur’, ‘Winkel op producttype’, enz. Het doel moet zijn om ervoor te zorgen dat je zo min mogelijk niveaus gebruikt zodat een gebruiker een product zo snel mogelijk kan vinden.
Het opzetten van een roterende banner om topproducten te laten zien en het implementeren van een zoekfunctie zodat klanten producten gemakkelijk kunnen vinden, kan een wereld van verschil maken voor je klanten. Het is van cruciaal belang om te onthouden dat hoe sneller een bezoeker een product kan vinden, hoe groter de kans is dat deze bij jou koopt.
10. Maak je afrekenformulier gemakkelijk te begrijpen.
Zorg ervoor dat alles op je afrekenformulier volledig te begrijpen is.
Beperk indien mogelijk wat er in specifieke formuliervelden kan worden getypt om het proces voor gebruikers te stroomlijnen.
Het best is om een one-step afrekenpagina te hebben. Bij WooCommerce is dit bijvoorbeeld heel eenvoudig te realiseren. Alle info kan dan op een enkele pagina achtergelaten worden en vervolgens hoeven de klanten alleen nog maar te betalen.
11. Toon altijd de inhoud van het winkelwagentje.
Als ze hun winkelwagentje niet kunnen vinden, kunnen ze niet afrekenen.
Zorg ervoor dat je een winkelwagen pictogram toont met een link om ernaartoe te gaan nadat de gebruiker een artikel in de winkelwagen heeft ingevoerd, en laat klanten zien wat ze kopen tijdens het afrekenen.
12. Laat klanten afrekenen als gasten.
Sta gebruikers toe om af te rekenen zonder zich aan te melden voor een account, aangezien je waarschijnlijk hun naam en e-mailadres hebt wanneer ze toch kopen.
Door de gebruiker te dwingen zich te registreren, krijgt diegene een reden om je winkel te verlaten.
13. Geef gedetailleerde productbeschrijvingen.
Zorg ervoor dat je producten zeer gedetailleerd beschrijft, zodat klanten precies weten wat ze krijgen.
Onthoud dat ze het product niet kunnen aanraken en dat ze niet in een winkel zijn waar ze vragen kunnen stellen. Om nog maar te zwijgen van het feit dat dit helpt om retouren te voorkomen.
Het toevoegen van een productvideo of demonstratie kan ook een fantastische aanvulling zijn op productbeschrijvingen.
14. Sta klantrecensies toe en toon reviews.
Waarom kopen zoveel mensen bij Amazon en Bol? Het is niet in de laatste plaats te danken aan de aanwezigheid van hun productrecensies.
In de digitale winkelwereld zijn klantrecensies een must-have. De aanwezigheid van klantbeoordelingen is een signaal voor shoppers en potentiële klanten over de validiteit en het succes van je bedrijf.
Het genereren van positieve beoordelingen kan je bedrijf maken of breken. Om je te helpen, kun je klanten een couponcode of andere soorten beloningen aanbieden de volgende keer dat ze iets kopen als beloning voor het geven van een recensie.
Evenzo zijn reviews een fantastisch kenmerk voor servicegerichte bedrijven. Door klanten te laten beschrijven waarom ze voor je bedrijf hebben gekozen en de voordelen die ze hebben ontvangen, vestig jij je organisatie als een organisatie die kan worden vertrouwd om een waardevol product te leveren.
15. Maak je “Toevoegen aan winkelwagen”- en “Afrekenen”-knoppen gangbaar.
Wanneer een gebruiker een aankoop overweegt, kan deze verder worden gevraagd door een bruikbare knop die precies zegt wat hij moet doen en zich onderscheidt van alle andere omringende tekst en afbeeldingen.
De afwezigheid van deze knoppen is vaak het gevolg van het feit dat marketeers over dingen nadenken, zolang je mensen niet onaangenaam op het hoofd slaat met CTA’s.
WooCommrce biedt een aanpasbare koopknop die je eenvoudig aan je site kunt toevoegen om die conversies te genereren.
16. Zorg voor een geweldig retourbeleid voor producten.
Ongeveer twee op de drie klanten lezen het retourbeleid voordat ze kopen. Beloof hier niet te veel, maar maak het klanten zo pijnloos en gemakkelijk mogelijk om producten te retourneren.
Dit klinkt misschien niet als conversie-optimalisatie, maar het is een ander voorbeeld van elementaire bedrijfspraktijken die optreden als CRO. Door het vertrouwen van je klanten te winnen met een gebruiksvriendelijk retourbeleid, kun je de verkoop stimuleren en je gesprekspercentages verhogen.
17. Optimaliseer voor mobiele apparaten.
Tegen 2025 zal naar verwachting meer dan 10 procent van alle detailhandelsverkopen in de Verenigde Staten worden gegenereerd via mobiele handel – een groei van bijna 7% sinds 2018.
Als je e-commerce winkel geen geweldige mobiele ervaring biedt, loop je een aanzienlijk aantal verkopen mis.
Door FixWebs gemaakte ondersteunen dit standaard, maar je moet mogelijk aanpassen hoe het eruit ziet en werkt op een mobiel apparaat voor je eigen specifieke zakelijke behoeften.
18. Geef je telefoonnummer prominent weer.
Als een telefoonnummer prominent op je website wordt weergegeven, kan dit de angst van je klanten helpen verminderen. Ze zullen weten dat ze altijd de telefoon kunnen pakken en met iemand kunnen praten als er iets misgaat.
Dit vleugje authenticiteit kan een grote bijdrage leveren aan het verhogen van je conversiepercentages.
19. Zorg voor waardevolle inhoud.
Schrijf waardevolle en functionele inhoud om je producten aan te vullen. Hoe meer waarde en informatie je de klant kunt bieden, hoe groter de kans dat ze bij je zullen kopen.
Het schrijven van inhoud op de bestemmingspagina’s van je product en het gebruik van blog inhoud om je doelgroep te onderwijzen, informeren en betrekken, zal helpen om organisch SEO-verkeer te vergroten.
20. Verzamel e-mails
Bezoekers van de site kunnen meer dan één sessie op je website nodig hebben om te converteren, dus het vastleggen van e-mails op je site is cruciaal.
Als je e-mails effectief kunt vastleggen via een pop-up, bied dan een couponcode aan, zodat je ze continu op de markt kunt brengen terwijl ze zich in de beslissingsfase bevinden, waardoor je conversiepercentages aanzienlijk toenemen.
21. Trek snel de aandacht van bezoekers.
Als je de aandacht van de bezoeker niet in de eerste paar seconden kunt trekken, ben je hem waarschijnlijk kwijt.
Productafbeeldingen zijn het eerste wat iemand ziet en gebruikt om een website onbewust te beoordelen. Zorg ervoor dat als je grote afbeeldingen op de homepage gaat gebruiken om zorgvuldig te kiezen en probeer de aandacht van bezoekers positief te trekken.
22. Gebruik call-to-action spaarzaam.
Overlaad bezoekers niet met te veel opties en CTA-knoppen op één scherm. Of het nu gaat om ‘Toevoegen aan verlanglijst’, Pictogrammen delen’, ‘Toevoegen aan winkelwagentje’ of ‘Meer informatie’, met je CTA’s allemaal in hetzelfde gebied, op dezelfde pagina, kun je ervoor zorgen dat je pagina’s niet te vol zijn .
Leid de gebruiker naar de call-to-action-knop die je wilt dat ze op die pagina selecteren of uitvoeren. Als ze op een productpagina staan, gebruik je ‘Toevoegen aan winkelwagentje’. Als ze op de winkelwagen pagina staan, gebruik je ‘Doorgaan naar afrekenen’.

23. Vermeld duidelijk je USPs.
Leg uit waarom een bezoeker bij jou moet kopen.
Wat maakt jou anders dan alle anderen die dezelfde producten verkopen? Wat zijn je USPs? Waarom zou ik bij jou kopen?
Wees grappig. Wees slim. Wees jij. Anders – waarom zou iemand bij jou winkelen in plaats van iemand anders?
24. Spellingcontrole
Verkeerd gespelde woorden en onjuiste opmaak rieken naar onprofessionaliteit. Zorg ervoor dat je alles correct spelt.
Hoewel het misschien een klein detail lijkt, kunnen correcte spelling en grammatica je helpen positioneren als een serieus, intelligent bedrijf. Als je dit niet doet, kan dit je verkoop schaden, omdat mensen het vertrouwen in je bedrijf zullen verliezen.
25. Meet het succes van je e-commerce conversieratio optimalisatie.
Er zijn een aantal geweldige manieren om ervoor te zorgen dat je aanpassingen en wijzigingen werken. De voor de hand liggende is om te controleren of je conversieratio’s stijgen.
Wij kunnen conversieratio’s van je winkel dag-op-dag, week-op-week, maand-op-maand, kwartaal-op-kwartaal, jaar-op-jaar volgen en op elke aanpasbare manier waarop je het wilt zien. Je kunt dit eenvoudig bekijken op je dashboard of het Analytics Dashboard.
Er is echter meer dan alleen het verhogen van conversies, want je wilt ervoor zorgen dat je waarde per klant of bedrijfsresultaat groeit. Het is belangrijker om te weten wat je gaat doen met het verkeer dat je ontvangt dan om te proberen altijd meer verkeer te krijgen.
Haal het meeste uit wat je al hebt en daag vervolgens uit voor meer verkeer.
26. Implementeer een browse-verlatingscampagne.
Door een tool als Klaviyo te gebruiken, kun je e-mails naar je klanten activeren wanneer ze op je website browsen en geen aankoop doen.
Je kunt ze een kortingsbon sturen voor de producten waar ze net naar keken of een vriendelijke herinnering aan waarom ze zouden moeten kopen en de deal niet moeten missen.
27. Blijf testen.
De beste manier om je conversieratio’s op je website te verbeteren, is door voortdurend nieuwe ideeën te A/B-testen, van de kleur van de knoppen en de lettergrootte tot het opnieuw ontwerpen van de hele pagina.
Je kunt gratis gebruikmaken van tools zoals Google Optimize. Afhankelijk van de test heb je mogelijk hulp nodig bij het ontwerpen en ontwikkelen.
een kortingsbon sturen voor de producten waar ze net naar keken of een vriendelijke herinnering aan waarom ze zouden moeten kopen en de deal niet moeten missen.

28. Personaliseer.
Met krachtige analytische software die standaard beschikbaar is, is er geen excuus om de gebruikerservaring niet te personaliseren.
Door gepersonaliseerde ervaringen voor je klant te creëren, wordt het aankooptraject verkort en je conversiepercentages verhoogd. Gepersonaliseerde gebruikerservaringen stellen je ook in staat om je boodschap en gewenste actie de focus van de gebruiker op verschillende platforms te houden.
29. Implementeer voortgangsbalken bij het afrekenen.
Door een voortgangsbalk toe te voegen aan je afrekenproces, weten je klanten waar ze zich in het proces bevinden en hoe lang het duurt om hun aankoop te voltooien.
Door het afrekenproces toegankelijker en gestroomlijnd te maken voor klanten, stel je jezelf open voor terugkerende klanten en een betere klantervaring.
30. Voeg filters toe aan je categoriepagina’s.
Filters zijn cruciaal om je klanten te helpen navigeren en naar de juiste producten te zoeken.
Voer onderzoek uit om erachter te komen welke vragen je klanten over producten stellen en maak filters voor hen op je categoriepagina’s.
Stel bijvoorbeeld dat een van de belangrijkste bezwaren van je klanten tegen het kopen van producten de prijs is. In dat geval kun je een prijsfilter maken op de categoriepagina en hun bezwaar wegnemen door te filteren op producten die ze zich kunnen veroorloven.
Het laatste woord
In 2020 bedroeg het totale wereldwijde aandeel van consumenten die online winkelden ongeveer 85%.
Aangezien online winkelen steeds meer een drijvende kracht wordt binnen retail- en e-commercebedrijven, is het hebben van een succesvol geïmplementeerde website van cruciaal belang voor succes op zowel korte als lange termijn.
Het stimuleren van de conversieratio’s van e-commerce zou prioriteit nummer één moeten zijn voor bedrijven, omdat ze klanten aanmoedigen om te doen wat het belangrijkste is, je producten kopen.
Gratis online kansenanalyse ontvangen?
Vraag gratis en vrijblijvend een online marketing kansenanalyse aan en we kijken waar de kansen ligen en wat we voor je kunnen betekenen.